Sunday, June 14, 2015

Hvordan møte krav til inntekt

Den helt klart vanligste grunnen til avslag hos UDI er at kravene til inntekt hos "referansepersonen" (den norske partneren, på godt norsk) ikke blir møtt. UDI baserer seg på skatteoppgjøret ditt når de ser på om du møter inntektskravet eller ikke for forrige, og du må både ha tjent nok i året som var samt dokumentere/sannsynliggjøre at du vil tjene nok i det gjeldende året. For 2015 (og 2014) er kravet på 251 856 kroner i årsinntekt. Her er en link til UDI sine sider om inntektskrav.

Dette regner UDI som "godkjent inntekt":

  • Arbeidsinntekt
  • Sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, uførepensjon eller alderspensjon fra folketrygden
  • Andre varige pensjoner eller periodiske ytelser (forsikringsbetalinger eller lignende)
  • Introduksjonsstøtte for nyankomne innvandrere
  • Lån eller stipend til utdanning
  • Partneren din sin inntekt dersom han/hun er i lovlig arbeid i Norge.
Dette regner UDI ikke som godkjent inntekt:
  • Sosialhjelp, bostøtte, arbeidsavklaringspenger og barnestønad
  • Egne midler (penger på konto)
Det finnes tre relevante unntak for kravet om inntekt i foregående år:
  • Har du hatt over en mill på bok de siste to årene er du unntatt fra kravet om 251 856 kr i årsinntekt for forrige år, men du må fortsatt vise at du kan møte inntektskravet for det gjeldende året. Du må ha vært ligningsregistrert med over en mill i formue de siste to årene for at dette gjelder deg.
  • Dersom du gjennomførte verneplikt i fjor, trenger du ikke møte inntektskravet for det året, men du må fortsatt vise at du vil møte det i gjeldende år.
  • Dersom den norske part har vært fulltidsstudent det siste året er han/hun unntatt fra kravet om tidligere inntekt. Man må altså fortsatt møte kravet om inntekt på minst 261 856 kr for gjeldende år, men ikke for året før det. UDI er strenge på hva som regnes som fulltidsstudium - det MÅ være 60 studiepoeng per år. Tips: dersom du har vært i utlandet eller tatt fag som ikke går over et vanlig semester, kan det være vanskelig å vise til at man er fulltidsstudent. Få rådgiver til å skrive under på at du møter og har møtt kravet til fulltidsstudium.
De som er /har vært fulltidsstudenter kan også bruke partneren sin inntekt til å møte kravet på 251 856 kr, men kun dersom partneren har arbeidstillatelse eller et jobbtilbud (skriftlig) som angir inntekt.  For eksempel kan en student nevne studielån og stipend fra lånekassa på 90 000 kr/året, samt vise til et jobbtilbud partneren har fått som tilsvarer 200 000 kr/året. Til sammen vil dette utgjøre over 251 856 kroner.

Hvordan dokumentere/sannsynliggjøre inntekt?

Arbeidsinntekt kan dokumenteres ved enten å sende inn en kopi av arbeidskontrakt eller de tre siste lønnsslippene du har fått. 
- Dersom man ikke er fast ansatt, kan man be arbeidsgiver om en uttalelse på sannsynligheten for at kontrakten blir forlenget og i så fall hvor lenge. Dersom man er midlertidig ansatt i et vikariat for eksempel som varer lenger enn perioden man søker familiegjenforening for, bør man i teorien være trygg.
- Dersom man er selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak vil UDI vurdere om det er sannsynlig at kravet til fremtidig inntekt vil bli oppfylt på bakgrunn av siste ligningsoppgjør, siste års næringsoppgave og oppdaterte opplysninger om inntekt og utgifter. Man kan legge ved en uttalelse om foretaket fra en autorisert regnskapsfører for å vise til sannsynligheten for at man vil tilfredsstille kravet.

Faste ytelser som sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger samt uføre/alderspensjon kan dokumenteres ved attest eller vedtak fra de som utsteder ytelsen, samt de siste tre utbetalingsslippene fra NAV.

Periodiske utbetalinger som forsikrings og pensjonsutbetalinger fra private dokumenteres som tilsvarende måte. Leieinntekter fra utleiebolig dokumenteres ved å sende inn kopi av leieavtale og dokumentasjon på kontooverføringer (eller eventuelt depositumskonto dersom leieforholdet et nyopprettet).

Støtte fra lånekassen dokumenteres med vedtaksbrevet fra lånekassen (dette kan bestilles på Min Side eller ved å ringe).

Uførepensjon og alderspensjon dokumenteres med vedtaksbrev og siste utbetalinger. Det må dokumenteres at stønaden er varig, og stønaden må tilsvare minst 173 274 kroner i året før skatt.

Introduksjonsstønad dokumenteres med vedtaksbrevet fra kommunen, og det må vises hvor lenge stønaden varer, samt legges ved utskrifter av de tre siste utbetalingene. Andre stønader fra introduksjonsprogram regnes ikke med.

68 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Så det å kunne gifte seg er bare for de som har råd?
    Jeg er ganske frustrert nå, og hvis jeg ikke får mer jobb enn nå så må kjæresten min som har midliertidig jobbopphold dra hjem til Vietnam. Hva faen liksom..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jupp, slik er det. Alternativet er å flytte ut av Norge sammen til et EØS-land (EØS-løsningen)

      Delete
  3. Er det bare et arsinntektskrav pa 252000 for de som er statsborger eller det gjelder fire ars arbeid eller utdanning ogsa ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nei, det er bare årsinntektskravet som gjelder. Dersom referansepersonen søker som student, gjelder kravet om fulltidsstudie forrige år.

      Delete
  4. Er det bare et arsinntektskrav pa 252000 for de som er statsborger eller det gjelder fire ars arbeid eller utdanning ogsa ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nei, det er bare årsinntektskravet som gjelder. Dersom referansepersonen søker som student, gjelder kravet om fulltidsstudie forrige år.

      Delete
  5. Hei ! Jeg skal søke familiegjenforening nå på slutten av mars og har så å si gjort klart alle dokumenter . Men er litt usikker på om inntekts unntaket gjelder for meg - årsinntekt for 2014. Jeg er heltidsstudent og jobber mye ved siden av ( har klart å komme meg på en stabil årsinntekt i forhold til det som kreves)
    Kan dokumentere at jeg er heltidsstudent, men fant ut at det siste emnet jeg tok( som er bestått) ikke står poengsum på. Siden studiet er lagt opp slik at 60 studiepoeng fullføres når jeg har gått opp til eksamen vår 2016. Har gått rundt med den tanken at jeg fullfører kravene, men ble litt usikker etter å ha lest dette innlegget.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Så bra at du møter alle krav! Hurra! Hvis jeg var deg ville jeg bedt rådgiver på skolen din skrive en bekreftelse på at du var fulltidsstudent og har bestått 60 stp, men er oppmeldt i et pågående fulltidsprogram. Min rådgiver skrev et lignende brev til meg, ettersom jeg hadde studiepoeng fra ulike skoler, og ikke stolte på UDI sine matte-skills ;)

      Lykke til!

      Delete
    2. Tusen takk for svar og utrolig fin side du har her, kommer nokk flere til nytte ( i hvertfall så har det hjulpet meg i en nervepirrende prosess) Krysser fingrene for det beste, har hørt så mange vonde historier håper virkelig det skal gå den rette vei ved første forsøk . Har et siste spørsmål : Jeg er jo student og har en del små jobber så jeg kan jobbe og fylle uka med 5 vakter ( om ikke mer, som har vært tilfellet flere ganger) , siste året så har jeg jobbet ræva av meg for å satse på det beste. Har 2 kontrakter som blir fornyet hver 6 måned ( ekstravakter) her får jeg så å si 90% av inntekten min fra, itilegg til en fast deltidsstilling som er på 12t i uka. Tror du dette kan være et problem? Har jo 3 siste lønnslipp som bekrefter at jeg er i arbeid og mottar en ganske grei lønn, kan vel ikke forventes mer av en student ?

      Delete
    3. Jeg ville nok bedt arbeidsgiver om et brev som beskrev fast stilling og korttidskontraktene, hvor det også bør stå noe om at de håper du vil fornye disse kontraktene når de går ut eller at det er svært sannsynlig at du vil kunne jobbe i tilsvarende prosent i en god stund fremover (finn en god formulering som arbeidsgiver vil godta uten å føle at han/hun skriver under på et tilbud om fast jobb). Men det kan selvsagt være vel så enkelt å bare legge ved de siste tre lønnsslippene - særlig hvis det ikke kommer frem der at storparten av arbeidet ikke er fra en fast stilling ;)

      Delete
    4. Ser den, har forsøkt å få en bekreftelse fra den ene arbeidsgiveren som ikke gir meg noe fullstendig svar, virker som det ikke er greit i hans tilfelle. Mens arbeidsgiver nr 2 sier at det ikke skal være et problem. Praktiseres forskjellig, men får ikke gjort noe mer med det . Håper det skal funke slik det er , med tanke på at de krever 3 siste lønnsslipp og selvangivelse bør det være holdbart i mine øyner. :/ Men takk igjen for at du tar deg tid til å svare :)

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Hei, kjæresten min er fra mellom amerika og vi leker med tanken på at vi nå ønsker å bosette oss sammen i Norge. Jeg oppfyller ikke kravene til inntekt MEN han hadde arbeidsvisum for sesong jobb i Norge 2015 og skal også ha dette i 2016 (vi kan også få skriftlig avtale om dette for 2017). Vår sammenlagte inntekt oppfyller kravene, men jeg er usikker på om dette holder? Eller er det kun min inntekt som gjelder?
    Jeg lurer også på om det er samme ventetid for forlovelsesvisum som det er for om man gifter seg i utlandet først og deretter søker om familiegjenforening i Norge? Vet du hva som lønner seg?
    Takk på forhånd, jeg er veldig takknemlig for ett svar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei!

      Takk for gode spørsmål! Når det gjelder ventetiden så har jeg alltid tenkt at den er lik for både forlovelsesvisum og visum for ektefeller, men når jeg søker på ventetid hos UDI nå ser jeg at de oppgir en vesentlig kortere ventetid for visumsøkere som er gift. Ikke spør meg hvorfor - men jeg vil gjerne spørre UDI hvorfor! Kanskje kommer jeg tilbake til deg med et bedre svar :)

      Når det gjelder om hans inntekt kan regnes med: Tja. Hans inntekt kan tells dersom du er student. Ut i fra det jeg har hørt virker det som UDI foretrekker faste ansettelser, og det er gjerne vanskeligere for søkere med deltidsjobb og engasjementer. Dermed vet jeg ikke hvordan de vil se på hans sesongjobber, men det har uansett lite å si hvis du ikke er (og har vært i 2015) fultidsstudent - desverre.

      Delete
    2. Hei igjen, Takk for raskt svar :) På UDI sine sider finner jeg dette:

      Godkjent inntekt
      •arbeidsinntekt
      •sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, uførepensjon eller alderspensjon fra Folketrygden
      •andre varige pensjoner eller faste periodiske ytelser (forsikringsutbetalinger eller lignende)
      •introduksjonsstøtte for nyankomne innvandrere
      •lån eller stipend du får i forbindelse med utdanning
      •hvis søkeren allerede er i lovlig arbeid i Norge, kan inntekten til søkeren regnes med for å fylle kravet

      På siste punktet forstår jeg det som om inntekten til kjæresten min kan regnes med. Forstår du det på en annen måte?
      Hvis den ikke kan regnes med kan jeg bare glemme å få han til Norge på bakgrunn av bare min inntekt akkurat nå (har stort sett bodd med han i mellom amerika og har bare jobbet ca 4 måneder i Norge de siste årene). Som jeg ser det da så er den eneste muligheten (hvis jeg ikke får meg en fulltidsjobb og venter ett år på god nok inntekt)å bruke EØS-løsningen. Har jeg forstått det riktig med denne løsningen at jeg kan flytte til hvilket som helst EØS land og har da krav på å ta med meg kjæresten min selv om han ikke er fra ett EØS-land? Og senere kan vi søke om opphold for han i Norge på bakgrunn av EØS-reglene? Jeg har hørt at noen land har blitt strengere på dette, vet du noe om det?
      Hører gjerne tilbake fra deg hvis du får ett godt svar fra UDI på hvorfor det er vesentlig kortere ventetid for visumsøkere som er gift.

      På forhånd tusen takk for hjelpen igjen :)

      Delete
    3. Det finnes også unntal fra denne reglen drsom referanse personen også kommer flyttende fra utlandet. Men, da må dere vise til en lang historie sammen.

      Delete
    4. Jeg kan dette feltet og kan gi svaret på inntektskrav som du nevnte her
      1- Din inntekt gjeldes dersom du er referanser for første gang søknad om oppholdstillatelse (Mao. din kjærester/ mann ikke har kommet til norge enda)
      2- Når din mann har fått innvilget oppholdstillatelse så fornyer han tillatelsen for andre år eller tredje år, da kan hans inntekt tas med i samlet med din.

      - Som LiseB har fortalt, er det riktig at UDI er opptatt av fasteansettelse enn midlertidig arbeidsforhold. Men det er ikke alltid slik, det er viktig at din arbeidsgiver kan garantere deg et inntekt over tid, ved å bekrefte at hvor mye du kan tjene ut 2016 og hva utsikt med din arbeidsforhold hos ham, så går UDI godt med på denne løsningen.

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Har et kjapt spørsmål ( student) !
    Skal søke familiegjenforening veldig snart, men skatteoppgjør/selvangivelsen har ennå ikke blitt publisert som er et punktene på sjekklisten. Tror du det er greit å ettersende dokumentet så fort det kommer ut?

    ReplyDelete
  10. Hei,jeg var alen mor for 3 barn som bor i norge.Nå gjfte meg i 2016 i i utlande også er jeg gravid.mannen min skulle søke om familigjenforing.men min inntekt i 2014 var det 405000 i 2015 er 205000.kan han søke familigjenforing nå?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tar rundt 1 år at UDI tar søknaen deres for bordet. Da det kan du søke hvis intekten din blir 305 200 kr i 2016.

      Delete
    2. Eller
      https://www.udi.no/ord-og-begreper/krav-til-inntekt-i-familieinnvandringssaker/?e9=w&9=e#link-9492

      Delete
  11. Hei, vet du om husleieinntekt / kapitalinntekt(som er oppført og skattet av) regnes som godkjent inntekt i familiegjenforeningssaker ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Godt spørsmål. Jeg vil anta at kapitalinntekt regnes på samme måte som lønnsinntekt, men det skader aldri å forhøre seg (skriftlig) med UDI.

      Delete
  12. Hei LiseB Først og fremst for en flott og nyttig blogg du har opprettet. Det jeg lurer på hvordan er prosedyren når man flytter til EØS land. For eksempel til Sverige? Jeg er tyrker som er norsk statsborger, jeg møtte mannen min for 5 år siden og sommer 2015 giftet vi oss og nå bor vi sammen i Istanbul. Jeg er ulykkelig i denne byen og kan mildt si at jeg har fått angst. Han er den eneste grunnen til at jeg tåler det. Jeg har så lyst til å flytte tilbake til Norge, til mine venner og famile, men jeg kan ikke dra fra ham, kan ikke tenke på tanken at vi må vente 1.5 år kanskje 2 før vi kan bo sammen igjen. Jeg har ikke vært på jobb siden slutten av 2013. Oppfyller ikke kravet til UDI. Mannen min er utdannet regnskapsfører ved universitet i Istanbul og han har 12 erfaring (fagbrev) i båt og yacht reparasjon. Vi har tenkt å søke familieforening gjennom norske ambassaden i hovedstaden Ankara. Men vet ikke om det er lurt i det hele tatt... Jeg ser varmt på tanken å finne meg en jobb i Sverige og bo der for at det skal ta mindre tid. Men hva slags krav har de i Sverige, og hvor langt tid tar det før vi kan flytte til Norge/ før han får oppholdstillatelse i Norge. Forresten vi tenkte også søke gjennom arbeidsinnvandring, vet du noe om denne saken? Unnskyld for at det ble litt mange spørsmål, men jeg får ikke sovet om nettene, dette emnet surrer i hodet 24/7.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Og masse lykke til!! Det er masse spørsmål og søvnløse netter for mange i denne prosessen (det er derfor jeg startet denne bloggen), men det går over til slutt :)

      Delete
  13. Hei! Jeg er ingen ekspert på EØS-løsningen ut over det som står i bloggen her, men jeg vet at det finnes flere veldig aktive facebook grupper med folk som har benyttet eller planlegger å benytte EØS. Jeg har også hørt at det er mange som sliter med å få godkjent søknad om familiegjenforening fra tyrkia (det gjelder nok primært "etnisk norske" damer med yngre menn, dog). Siden du ikke møter inntektskravet høres det ut som en lur idé for dere å først flytte til Sverige.
    Sist jeg sjekket mener jeg å huske at kravet i Sverige var at du skulle ha 6000 til overs i mnd etter at faste utgifter er betalt (dvs husleie, strøm, lån, abonnementer osv). I facebook gruppene er det ofte folk som annonserer hus og leiligheter til leie i området med mange nordmenn - er du heldig kan dere alliere dere med et par som skal flytte over til Norge og ta over bolig og jobb ;)
    Du kan sjekke hvor lang tid det tar å søke om de ulike visumene på UDI sine hjemmesider. Hvor lang tid det tar avhenger av landet søkeren er fra samt hva UDI har fått beskjed om å prioritere.. Vi søkte om en type arbeidsvisum som ikke finnes lenger, og det tok nesten et år å få svar - men jeg vet ikke om det er typisk eller hvordan prosessen er for vanlige arbeidsvisum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen hjertelig takk for svar! Jeg har en fetter som bor i Göteborg tror han kan hjelpe oss med diverse ting sånn som bolig osv. Vil gjerne få den linken til de som er på facebook som benytter av seg EØS avtalen. Kan gjerne kontakte dem også og høre hvordan de gjør det. Nå er planen å bli i istanbul fram til november, da går ut min tyrkiske oppholdstillatelse. Jeg er egentlig utdannet interiør designer men har planer om å ta kurs innen skjønnhet her i Tyrkia med internasjonalt sertifikat. Lettere for meg å få jobb da både i Sverige og Norge i denne bransjen tenker jeg. Jeg har ikke problemer med å bo i Sverige over 1-2 år så lenge mannen min bor med meg. Han er dyktig jeg tror at han kommer også til å klare seg bra.
      Mannen min er 1,5 år eldre enn meg, vi har hatt bryllup med mer enn 400 gjester. Mine slektninger og venner som bor spredt over hele verden fløy til istanbul for å være på bryllupet mitt. Heldigvis har vi bevis på sånne ting.

      Igjen du har en nyttig blogg som på en måte trøster og åpner folk. Veldig lettende å få skrevet tanker her. Jeg kommer til å følge med alt her, og dele gjerne vårt prosses også.

      Ha en flott dag!

      Delete
    2. Det høres ut som dere har en god plan. Masse lykke til!

      Her er linken: https://www.facebook.com/groups/457491984265908/?fref=ts

      Delete
  14. De som er /har vært fulltidsstudenter kan også bruke partneren sin inntekt til å møte kravet på 251 856 kr, men kun dersom partneren har arbeidstillatelse eller et jobbtilbud (skriftlig) som angir inntekt. For eksempel kan en student nevne studielån og stipend fra lånekassa på 90 000 kr/året, samt vise til et jobbtilbud partneren har fått som tilsvarer 200 000 kr/året. Til sammen vil dette utgjøre over 251 856 kroner.

    Betyr dette at om partneren min har jobbtilbud før vi søker, kan denne legges til inntekten min for 2015/16?

    ReplyDelete
  15. Oppdatert inntektskrav for søkere om familiegjenforening 305.000 gjelder fra og med 9.Mai.. De som søkte familiegjenforening før 9.mai gjelder fortsatt tidligere inntektskrav 252300( noe i den duren) . Når det gjelder saksbehandlingstider er det så og si 17 måneder for de aller fleste referansepersoner som har norsk statsborgerskap..

    ReplyDelete
  16. Jeg er inginiør som jobbe i oljefirma i Stavanger og du vet hvordan olijesektoren er disse dagene. Vi leverte en søknad july ifjor og eg hadde all dokumenter. Min intekt er veldig bra, men eg har blitt perittert i februar i året og mottar dagpenger fra NAV. Vet du om dette har noe betydning for min søknad?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om permisjonen er kortvarig så ser UDI gjennom fingrene. Du må vedlegge også bekreftelse fra NAV at du ikke motta sosialstødnad. I din situasjon, må du holde UDI oppdatert når ting endres seg. Noen ganger ringer saksbehandler til deg for å høre om din økonomi per nåværende tid og da må du selv sørge for hvordan du kan overtale saksbehandleren. Husk å si fra om du har endret mobilnummer også

      Delete
  17. Hei

    Jeg er tidligere nordsjø arbeider som mistet jobben i 2014 pga konkurs, jeg har siden den gang fokusert på videreutdanning for å komme meg inn igjen offshore når tåken letter.

    Vi har en søknad inne som vi nettopp fikk i retur med begrunnelse at jeg ikke tjente nok, noe som er pisspreik fra ende til annen.

    Ja, jeg har AAP, men i tillegg til dette så har jeg leie inntekter på stillas jeg har , dvs stk pakker som leies ut til 6000 til 8000 pr mnd avhengig av leieform.

    I tillegg så er jeg oppført hos en rekke bemanningsbyrå og har litt oppdrag i ny og ne. Mest offshore.

    Pga studier mens under AAP så begrenser det seg hva jeg kan jobbe , men litt får jeg jobbet, for å tjene litt på papiret samt å promotere neg selv i arbeidsmarkedet.

    Så mine inntekter er :

    Leieinntekter dokumentert gjennom faktura kopier for i år.
    Det jeg har jobbet i bemanningsbyrå
    Det jeg har fått som hjelpestønad, noe jeg skal ha livet ut.
    Stipend og lån

    I tillegg til dette har jeg fått en prosjekt jobb der jeg går 2-2 rotasjon i de neste 3 mnd, denne er enda ikke lagt frem for UDI, men selv uten denne er jeg på papiret over kravet, da snakker jeg om inntekter for 2016.

    Saken kom fra Politiet for kort tid siden, og ble avgjort lynraskt etter det kom til UDI. Min erfaring er at Politiet roter fælt med våres papirer og lager mye forsinkelser.

    UDI sier i sitt svar at mine leieinntekter ikke er gode nok fordi det ikke er lagt ved bankutskrifter som viser at det faktisk er betalt.

    Mine ytelser fra lånekassen er ikke nevnt i det hele tatt.

    Vurderer sterkt å ta i bruk advokat , men vil sjekke opp litt på nett først.

    Vi må jo klage på vedtaket innen 3 uker ellers er det endelig som de så fint sier.

    Noen råd ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei !
      Må bare spørre, hvor lang tok det før du fikk tilbake svar fra UDI , har du også vært igjennom intervju? Da har man vanligvis muligheten til å avklare slik problematikk muntlig. Man får vanligvis beskjed om å ta med seg ulike typer dokumenter, slik jeg har forstått det har du inntekt langt over det som er kravet.. Anbefaler deg å bruke advokat i saken.

      Delete
    2. Vi leverte i mars i år , da gikk den først til politiet hvor den ble liggende til slutten av juni, da ble det skrevet et brev fra de om at papirer som vi hadde levert inn fra starten av , de var savnet. Og ba om mer dokumentasjon ang min inntekt.

      Dette skaffet vi , men når dette ble levert så var det vist enda mer som de hadde rotet vekk. Og de vred seg unna hele saksbehandlingen fordi det var AAP inne i bildet, som om det var det jeg hadde lagt til grunn som inntekt. Dette har jeg ettertrykkelig gitt beskjed om at i oppsettet over innetekt så er AAP ikke regnet med. Og da allerede var jeg over grensen pr dd.

      Fra politiet sendte saken til UDI gikk det kort tid, ca en uke så kom det brev med avslag, basert på for lite sannsynlig at jeg vil ha fremtidig inntekt.

      Vi har ikke vært på noe intervju eller noe sånt , kun papirer i øst og vest.

      Delete
    3. Hei ! Jeg ser at UDI har behandlet saken til din ektefeller som du er en fullverdig student og det som UDI avslår saken din akkurat hva de krever av deg : " du må ha tjent 252 472 kroner i året før skatt i 2015 og ha en inntekt på 253 704 kroner i året før skatt. Det må være sannsynlig at du vil ha denne inntekten i minst et år framover" Du har ingen bekreftelse på at du vil ha denne inntekten ( trenger ikke å være fastansettelse) da blir saken avslått uten nåde !

      Delete
    4. Vel, har lagt ved kopier av fakturaer fra leie og kontoutskrift for hele året som viser over kravet pr dd, samt har fått en jobb som er 2-2 i 3 mnd fremover. Og jeg begynner mest sannsynlig å jobbe fullt rundt jul bare for å slippe dette helvete med UDI så min kone kan få komme igang med livet sitt, ikke bare sitte hjemme å vente dag inn og dag ut.

      Skal ha meg en telefon til UDI ut i uken å høre om vi ikke er i mål snart eller om de trenger mer.

      Takker får input så langt

      Delete
    5. Når du ringer til UDI, da snakker du en av dem som jobber i " førstelinje service for brukere" det het OTS før ( opplysningstjenesten for søkere)de er ingen saksbehandler og de er opplært til å besvare mest mulig ut ifra hva de ser i skjermsbildet og kontakter minst mulig med saksbehander da kan de har mer tid til å jobbe med sakene. Noen ganger vil du få svaret at saksmappen er sendt til Politiet og du ringer til Politiet sier de at de ikke har mottatt saksmappen enda, dette er fordi saken er sendt fiktivt til POL. Når du først ringer til UDI, spør om du har fått en saksbehandler, hvis ja, da har saken fått en fremgang og det blir snart ferdig dersom det ikke sendes til POL, tar saken mindre enn 30 dager

      Delete
  18. Vi leverte også søknad om familiegjenforening Mars i år, har ennå ikke fått noe annen beskjed enn at vi må vente på å bli inntakt til intervju.. Hver gang jeg ringer enten UDI eller politet får jeg vite at jeg bare må vente. Og at det regnes ventetid på
    i hvertfall 14 mnd for intervju! Helt utrolig... På hjemmesiden er saksbehandlingstiden på ca 17 mnd . Lurer på om det i realiteten tar såpass lang tid, noen som vil dele erfaring?

    ReplyDelete
  19. Hei.
    Noen få dager siden vi fikk avslag på familiegjenforening søknaden på grunn av tidligere inntekt var ikke oppfylt.
    Jeg hadde en inntekt på 230000,- og nå klagefristen er over snart. Jeg deltok på jobbsøkerkurs fra januar til mai 2015 i 4 måneder, i den perioden fikk jeg tiltakspenger fra Nav. Nå jeg lurer på om at jeg kan dokumentere manglende beløpet med tiltaks penger?
    Venter på fort svar.
    På forhånd takk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det jeg kan si deg er : Hvis du har fått avslag fra UDI, så går anken mer eller mindre direkte til UNE. Jeg hadde inntekten godt innenfor i følge min dokumentasjon , men da jeg la ved 100% fullgod dokumentasjon for å bevise min inntekt i anken , så gikk den rett til UNE, UDI sa fortsatt at de ikke så grunn til å endre avgjørelsen i saken.

      Når jeg snakket med UDI så spurte jeg også om min kone kunne bli i Norge mens klagen ble behandlet, noe de svarte ja på, hvor når jeg snakker med UNE, så spør de meg om det er søkt om utsatt iverksettelse i forbindelse med utreise vedtak på min kone. Så nå måtte jeg i hu og hast skrive dette også , å håpe på at det ikke blir noe mer overraskelser. Min kone startet videre norsk utdanning når vi fikk beskjed fra UDI at saksbehandlingstiden var 4 mnd. Det er veldig mye som blir sagt fra UDI og Politi som ikke stemmer med reel praksis.

      Delete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. "De som er /har vært fulltidsstudenter kan også bruke partneren sin inntekt til å møte kravet på 251 856 kr, men kun dersom partneren har arbeidstillatelse eller et jobbtilbud (skriftlig) som angir inntekt. For eksempel kan en student nevne studielån og stipend fra lånekassa på 90 000 kr/året, samt vise til et jobbtilbud partneren har fått som tilsvarer 200 000 kr/året. Til sammen vil dette utgjøre over 251 856 kroner."
    Betyr det at kun søkeren har jobbtilbudt når han/hun er i Norge eller? Vil denne regelen gjelde også når søkeren har et jobbtilbudt før hun er kommer til Norge?
    skal stille spørsmålet på en bedre måte: Jeg vil søke familiegjenforening og er student nå, kjæresten min bor i Irak, derfor lurer jeg på om vil denne regelen gjelde også slik at hun får et jobbtilbudt fra Norge når hun er i Irak før hun kommer til Norge? Eller må hun uansett være i Norge når hun får jobbtilbudet?
    Fordi jeg kan finne henne en jobb for eksempel i en restaurant hos en bekjente, men problemet er at hun er ikke i Norge,siden jeg forstår ikke helt hvordan denne regelen er? Jeg hadde vært takknemlig hvis du kunne svare og veilede meg på en best måte

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Det er en annen ting som jeg lurer på også. Jeg er en fulltid student og blir ferdig med utdanningen i sommeren 2018. I dette tilfellet har jeg tenkt å begynne å jobbe i januar 2018 . Fra tiden jeg jobber til jeg er ferdig med utdanningen er bare et semester (våren 2018), og jeg skal få bare 50000 kroner studielån i løpet av dette semesteret.Men jeg skal få 5000 kroner som studielån også i høsten 2017, betyr det at bare 50000 kroner jeg får i våren 2018 blir regnet med som inntekt, eller lånet jeg får i høsten 2017 regnes også med som inntekt dersom jeg søker familiegjenforening i januar 2018? Jeg håper at spørsmålet mitt er bra stilt slik at du skjønner hva jeg mener ;)

    ReplyDelete
  24. Hei,

    Jeg giftet meg med en utenlandsk statsborger (fra et land utenfor EU/EØS) sommeren 2014. Søknaden i UDI om familiegjenforening ble godkjent i mai 2015 og vi fikk fornyet den igjen nå i år (forenklet fornyelse) men den gangen helt frem til 2018. Jeg hadde god inntekt (ca 800.000 per år) fra min jobb i oljebransjen men mistet dessverre jobben nylig og har begynt å gå på dagpenger (maks tak på ca 360.000 per år). Dette er ingen god løsning og jeg søker jobb og går på intervjuer slik at jeg håper å få en ny jobb ganske snart hvis det går bra.

    Så spørsmål:
    1) Den inneværende oppholdstillatelsen til min kone utløper ikke før sommeren 2018. Da kan hun søke permanent oppholdstillatelse siden vi har da vært gift 3 år, er det riktig ? Må man ved en slik søknad om permanent oppholdstillatelse legge frem dokumentasjon for inntekt fra de foregående årene (det blir vel da 2016 og 2017) ?

    2) Har vi plikt å informere UDI nå at jeg har mistet jobben og går på dagpenger ?

    3) Vil denne situasjonen påvirke søknaden om permanent oppholdstillatelse i 2018 på noe vis ? Min kone er fulltidsstudent i dag, mottar støtte fra Lånekassen og jobber ?

    4) Hvor finner jeg reglene og kravene man må oppfylle for å få permanent oppholdstillatelse innvilget ? I veilederen jeg ser på UDI i dag finner jeg ikke et eneste ord om inntekt.

    På forhånd takk for svar og for superb tjeneste dere gir til brukere her !

    Hilsen Bjørn

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.udi.no/ord-og-begreper/permanent-oppholdstillatelse/

      Delete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. hei jeg er uføre og tjener 220000 i året må jeg tjene 250000 eller holder det og ha 170000 som pensjoniter må?

    ReplyDelete
  27. Hei,
    Jeg har sent inn klage til UNE. kan jeg ringe og folge opp saken der ogsa eller ma jeg ring UDI iosteaden?
    Takk!

    ReplyDelete
  28. Hei. Jeg var fulltidsstudent til og med våren 2015. Men jeg ble syk på den ene eksamen våren 2015. Så demed hr jeg kun 53 studiepoeng "siste skole året". Fra sommeren av hadde jeg klart å tjene 222000 kr + lånekasse sine penger før v 2015. Totalt oppfylte jeg kravet. Utenom studiepoenget. Men jeg glemte å legge ved dokumentasjon på at jeg ble syk. Den tanken kom aldri før jeg fikk avslag sist uke pga mangel på inntekt. (Søkte familiegjenforening i januar 2016). Tror du jeg kan klage og får noe positivt. Kjenner noen til det med å være syk på eksamen og udi?

    ReplyDelete
  29. hei, regnes dagpenger som godkjent inntekt ?

    ReplyDelete
  30. Jeg lurer på det samme som den over her, regnes dagpenger som godkjent inntekt?

    ReplyDelete
  31. Hei, regnes dagpenger som godkjent inntekt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eksempler på ytelser som ikke regnes som inntektskilde er:
      arbeidsavklaringspenger
      dagpenger
      bostøtte
      barnetrygd, barnebidrag, kontantstøtte, overgangsstønad
      ytelser etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
      aksjeutbytte
      Ref: https://www.udiregel...iv/rs-2010-118/

      Delete
  32. Hei,
    Takk for fin og nyttig blogg. I vårt tilfelle har vi søkt og venter på svar. Inntektskravet fra fjoråret er oppfylt, men vi har et problem i forhold til fremtidig inntekt. Da vi søkte hadde jeg en arbeidskontrakt som varte ut 2017. Alt var i skjønneste orden og politiet kunne behandle søknaden (kortere ventetid!). Bare en måned senere la UDI ned asylmottaket hvor jeg jobbet uten forvarsel og jeg var derfor plutselig uten "fremtidig inntekt". Nå leter jeg etter jobb, men vi er redde for å få avslag før jeg finner en ny jobb som fyller alle kravene.

    Vil dette være grunnlag for å klage? Altså at vi søkte med alt i orden og at forhold utenfor vår kontroll gjorde at jeg ikke har nok fremtidig inntekt på nåværende tidspunkt? Kan forøvrig nevne at vi har kjent hverandre og vært sammen i flere år før vi giftet oss og jeg har studert og vi har bodd sammen i min manns hjemland.

    ReplyDelete
  33. Jeg må bare si at jeg er ganske rystet over hvordan mange tenker når det gjelder inntekt og opplegget til integrering i forhold til å få sin kjære til Norge. Jeg er innfødt norsk, min kjære er fra Brasil.

    Hun kom hit første gang kun med portugisisk kunskap, ingen engelsk eller norsk. Jeg kan kun veldig basic portugisisk. Men vi klarte oss fantastisk bra. Vi etablerte et norsk-portugisisk språk kan man si. Hvor jeg systematisk innfører mer norsk.
    Problemet er at det tar gjerne over 2 mnd å komme i "høygir" læringsmessig, spesielt når man aldri har lært annet enn morsmål. Å da blir det dritt når hun må reise ut av schengen i 90 dager hver gang hun begynner å lære..
    Hvorfor kan hun ikke være her lenger enn 90 dager? Dårlig planlagt integrering.

    Når det gjelder det idiotiske lønnskravet. Jeg har hatt min kjære her i Norge i tilsammen 6 mnd. I denne tiden har jeg hvert I arbeidsavklaring. Det vil si, jeg har vel mindre enn 200.000 I året. Hun har ikke manglet noe som helst den tiden hun har hvert I Norge. Men jeg hadde selvsagt hatt mer om jeg slapp å kjøpe flybilletter..

    Alt handler om forbruk. Skal man leve på restaurant mat og luksus, er selvsagt min inntekt altfor lav. Men vi har det helt bra på det jeg har.

    Heldigvis blir jeg ufør, så jeg slipper snart min kones flybilletter. Da kan vi heller reise på ferie sammen i stedet.
    Det hadde hvert bedre om min kone kunne bli ordentlig integrert uten avbrudd. Hun ønsker å jobbe, da vil vi ha luksus om vi ønsker.

    Nå virker det som Frp ønsker å frata meg muligheten til å leve med min kone i mitt eget land Norge. Da har det f. meg gått for langt i politikken. Skal dem nå bestemme hvem vi skal leve sammen med også? Blir fly forbannet.

    ReplyDelete
  34. Hei

    Jeg jobber som vikar på forskjellige steder og har en fast stilling som er på 17,62 %. lønnslippene mine er ganske greie hitt til nå. Hvis jeg skal søke familieforegning må jeg ha en høyre stilling?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Må vel være 60% eller mer, med mindre du tjener 900 i timen da selfølgelig (du jobber 6-7 timer i uka, o.k.s ingenting)... men det gjør du da ikke

      Delete
  35. Hei. Noen som har erfaring med for lav inntekt forrige år (men godt over minimum foregående år), samt tilstrekkelig fremtidig inntekt?

    Jeg har lest at udi (ambassaden i Manila i vårt tilfelle) kan se på gjennomsnitt av tidligere års inntekt, men noe slikt kom ikke som alternativ ift søknaden.

    ReplyDelete
  36. Vi tilbyr alle typer lån, for eksempel investeringslån, prosjektfinansiering og økonomisk støtte til enkeltpersoner, bedrifter over hele verden. Vi gir midler med en rente på 3%. Få lån på syv (7) virkedager.

    E-postadresse: plutocreditfinancier@gmail.com
    Whatsapp: +18474539904

    ReplyDelete
  37. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    ReplyDelete
  38. Kan ikke referansepersonen slutte jobben sin når søker får seg jobb i Norge (altså, rett etter godkjent innvandring)? Man kan jo ikke forvente at referansepersonen skal forsørge søker i all fremtid. Vi planlegger nemlig å gjøre dette, men usikker på om UDI tillater det i etterkant

    ReplyDelete
  39. Regner udi med sykepenger som varer etter oppsigelsestid som fremtidig inntekt?

    ReplyDelete